Serieskolen-2

Kunne du tænke dig 100.000 kr. til at producere pilotafsnittet til din serieidé & deltage i en række masterclasses, der booster dit fortælletalent?

Serieskolen er for dig, der elsker at fortælle – og allerede har et par produktioner på dit CV.

Du samarbejder allerede med andre unge filmskabere.  

Du vil arbejde med serier og udvikle dit talent for at fortælle i det serielle format.

Hvad er serieskolen?

I samarbejde med Netflix lancerer Filmtalent, Filmværkstedet / København, Aarhus Filmværksted og Odense Filmværksted Serieskolen. Serieskolen er et landsdækkende talentudviklingsprojekt indenfor serieproduktion, der vil gøre dig klogere på at fortælle episodisk og hjælpe dig med at komme tættere på branchen.

Du kan gennem Serieskolen tilegne dig viden om at skrive og producere din egen serieide, og vil igennem forskellige workshops og masterclasses, med undervisere fra både den danske seriebranche og Netflix, få værktøjer, som kan styrke din serie. I hvert forløb vil der være en udvælgelsesproces, hvor et antal talenthold går videre. Du skal derfor ansøge om at deltage i Serieskolen inden deadline d. 28. februar.

Serieskolen er:
• Udvikling af dit eget seriekoncept med hjælp fra mentorer
• Tilbud om professionelle workshops, masterclasses og vejledning fra mentorer
• Mulighed for at møde branchen til en pitchsession
• Og hvis du er et af de 3 bedste talenthold – støtte til produktion af et pilotafsnit i form af 100.000 kr. og adgang til værkstedernes professionelle udstyr og vejledning

Forløb 1

Introduktion til det serielle format​

Åbent for alle med faglig interesse i udvikling og produktion af tv-serier. Der bliver afholdt 4 masterclasses og 3 infomøder, som alle foregår på Zoom og kræver tilmelding for at deltage. Læs mere om de 4 masterclasses, som finder sted allerede her i februar, længere nede på siden. Læs mere om forløb 1.

Forløb 2

Manuskriptskrivning

25 talenthold bliver udvalgt til forløb 2, som består af 5 masterclasses om storyline, production design, struktur af serier og karakterpræsentation, samt individuel vejledning med en seriekonsulent om udviklingen af manuskriptet til din serie. Læs mere om forløb 2.

​Forløb 3

Salgspakke og pitch

12 talenthold bliver udvalgt til at fortsætte i forløb 3, som har fokus på at udvikle salgspakke og pitch. Forløbet består af workshops, mentorordning, et studiebesøg til SAM Productions og et branchepitch. Læs mere om forløb 3.

Forløb 4

Pilotproduktion

3 talenthold modtager hver 100.000 kr. samt adgang til professionelt udstyr til at producere deres eget 15 min. pilotafsnit. Læs mere om forløb 4.

Ansøgning

Det er ikke længere muligt at sende en ansøgning til Serieskolen, da deadline er overskredet (deadline d. 28. februar 2021).

Spørgsmål?

Har du spørgsmål til ansøgningen eller Serieskolen er du velkommen til at deltage i vores informationsmøder i løbet af februar (find mere information nedenfor) eller kontakte dit lokale filmværksted:

Prami Larsen

+45 71 99 33 66

prami@filmworkshop.dk 

Merete Stubkjær

+45 20 33 11 06

ms@afv.dk

Mette Bihl

+45 25 57 88 22

mette@ofilm.dk

Forløb 1

Introduktion til det serielle format

2. februar – 10. marts 2021

Vi har fået nogle af de dygtigste fra branchen til at introducere dig for det vigtigste, du skal vide, når du vil udvikle tv-serier. Hvordan ser scenen for serier ud, og hvad er dét der gør en serie god? Hvordan opbygger du din serie, udvikler plottet og præsenterer dine karakterer, så seere fastholdes afsnit efter afsnit? Hvordan bliver serier produceret, og hvordan adskiller den produktionsform sig fra filmproduktion? Og hvordan skaber du et professionelt pitchmateriale til din serieide?

Det er blot nogle af de spørgsmål, som du kan få besvaret ved at følge de 4 masterclasses i forløb 1.

Derudover afholdes en række informationsmøder om Serieskolens indhold, kriterier, tilbud osv. Her vil du møde lederne af filmværkstederne i Aarhus, Odense eller København på Zoom, der er klar til at svare på dine spørgsmål.

Arrangementer:

Arrangementerne i forløb 1 er åbne for alle med faglig interesse i udvikling og produktion af serier. De bliver afholdt på Zoom og kræver tilmelding – find links nedenfor.

Sprog:

Dansk – med undtagelse af ’The Pitch Realization Masterclass med Christopher Mack’ d. 19. februar, som vil være på engelsk.

Vigtige datoer:

28. februar kl. 23:59: Deadline for ansøgning til Serieskolen

10. marts: Talentholdene får besked om hvem der er gået videre.

4. februar kl. 16:00-17:00

Informationsmøde

På mødet vil du høre om:

– Serieskolens indhold
– Kriterier for at deltage
– Krav til ansøgningen og projektidé
– Hvad redaktionen lægger vægt på

Og der vil være mulighed for at stille spørgsmål.

Afhængig af din bopæl vil du – på Zoom – møde lederne af Aarhus Filmværksted, Odense Filmværksted eller Filmværkstedet / København. Mødet tager ca. en time.

8. februar kl. 16:00-17:00

Den gode serieidé med Keld Reinicke

Keld Reinicke vil give dig en gennemgang af hvordan scenen for serier ser ud, hvad der gør en serie god og hvordan man griber serieformatet an. Du vil få en bedre forståelse af hvordan du selv skal gribe din serieidé an og hvad der ligger til grund for den gode serie.


Keld Reinicke er en af Danmarks mest erfarne tv-folk. Keld er producer, freelance mediekonsulent og executive producer på flere forskellige produktionsselskaber og TV-kanaler samt har medvirket til opstarten af DR2 og TV 2 Zulu. Keld arbejder i dag med strategisk udvikling inden for digitalt indhold. Derudover producerer og udvikler han TV-koncepter og underviser på Den Danske Filmskole, primært i amerikanske tv-serier.

Foto af David Bauer

11. februar kl. 19:00-21:00

Seriedrama med Adam August + informationsmøde

I denne masterclass vil Adam August give dig en introduktion til hvordan du skriver til serier, hvordan du opbygger din serie, udvikler dit plot og præsentere dine karakterer samt fastholder dine seere afsnit efter afsnit.

Adam gik et år på Den Danske Filmskoles manuskriptlinje fra 2015-2016 og har læst på Truby Writing Studio i LA. Adam spillefilmdebuterede som manuskriptforfatter med ’Underverden’ (2017), der vandt en Bodil for bedste manuskript. Han har desuden været episodeforfatter på ’Bedrag’ sæson 3 (2019), der modtog Allenprisen og Robert for bedste serie. Derudover har han skrevet med på ’Ulven kommer’, som vandt hovedprisen på Zürich Film festival. I 2020 skrev og instruerede han sin første egen serie, ’LOVER’, for Danmarks Radio. Ligeledes er Adam creative executive på Drive Studios

Efter masterclassen vil der være et kort informationsmøde om Serieskolen, hvor du kan høre mere om hvad Serieskolen er og hvordan ansøgningsprocessen kommer til at foregå.

16. februar kl. 16:00-17:00

Nye projektudviklingsformer med Senia Dremstrup

Hvordan adskiller serieproduktion sig fra filmproduktion? Og hvad skal du være opmærksom på i forbindelse med produktionen af serier? Det vil Senia Dremstrup gøre dig meget klogere på, når hun giver dig indsigt i hvordan serier bliver produceret, og hvordan det er en anden produktionsform end filmproduktion. Du lærer blandt andet om writers’ room samt funktionen af en showrunner og production designer. Senias masterclass vil tage udgangspunkt i producerens rolle, men der er læring at hente for alle produktions roller.
Senia Dremstrup er uddannet producer fra Den Danske Filmskole i 2011. Hun arbejder på SF Studios, hvor hun har produceret spillefilmen DE FRIVILLIGE, første sæson af NORSKOV og fire sæsoner af SYGEPLEJESKOLEN.

19. februar kl. 14:00-16:30

The Pitch Realization Masterclass med Christopher Mack (Netflix)

The Pitch Realization Masterclass will share with the writer some best practices on how to create and document their best version of a character driven series. By asking the right questions and looking at your series using the character’s goals and motivations versus the plot, you will be able to create a professional looking pitch document that will allow a buyer to easily decide whether or not your show is right for their streaming service or network.
Christopher Mack is the Creative Talent Director at Netflix. Before Mack came to Netflix, he worked on show such as ER, The Practice and The New Twilight Zone. Furthermore, Mack ran the Television Workshop for WB Television for 10 years and is a founding member and currently Head of Scripted Content for Stage 13.

Bemærk:
Som forberedelse til masterclassen opfordrer Christopher til, at du har set første sæson af Breaking Bad og Unorthodox samt første afsnit af Fleabag. Du kan se Breaking Bad og Unorthodox på Netflix, og Fleabag kan ses på Amazon Prime Video.

Det er ikke et krav at du skal have set serierne, for at deltage i masterclassen, men hvis du har mulighed for at se materialet inden, vil det være en fordel.

25. februar kl. 16:00-17:00

Informationsmøde

På mødet vil du høre om:

– Serieskolens indhold
– Kriterier for at deltage
– Krav til ansøgningen og projektidé
– Hvad redaktionen lægger vægt på

Og der vil være mulighed for at stille spørgsmål.

Afhængig af din bopæl vil du – på Zoom – møde lederne af Aarhus Filmværksted, Odense Filmværksted eller Filmværkstedet / København. Mødet tager ca. en time.

Forløb 2

Manuskriptskrivning

11. marts – 3. maj 2021

Er du blandt de 25 talenthold, som går videre i forløb 2, er målet at udvikle dit seriekoncept til et stærkt manuskript, der kan blive et pilotafsnit. For at styrke projektudviklingen vil Serieskolen tilbyde de 25 hold:

 · Masterclasses på zoom med nogle af branchens dygtigste kræfter indenfor udvikling af storyline, seriekoncepter, production design, world building, struktur af serier, karakterpræsentation og seriens præmis.

 · En seriekonsulent der vil hjælpe med at styrke din serie og manuskript.

 · Endelig vil alle projekterne blive knyttet til et af de tre filmværksteder – afhængig af bopæl. Her kan du trække på den viden og vejledning, som værkstederne har.

Arrangementer:

Kun de 25 talenthold som bliver udvalgt kan deltage i arrangementerne i forløb 2.

Sprog:

Dansk – med undtagelse af ’Co-production with Netflix – how Netflix works with Danish creators’ med Lina Brouneus d. 24. marts, som vil være på engelsk.

Vigtige datoer:

25. april kl. 20:00: Frist for aflevering af udviklingsmateriale.

3. maj: Talentholdene får besked om hvem der er gået videre.

16. marts kl. 16:00-18:00

Manuskriptskrivning til Serier med Jeppe Gjervig Gram

Til denne masterclass vil Jeppe Gjervig Gram fortælle hvordan man arbejder med historier og manuskripter til serier. Med udgangspunkt i egne erfaringer, vil han fortælle om de metoder, man bruger i serieudvikling – med særligt fokus på DR-modellen og de amerikanske Writer’s Rooms.

Jeppe Gjervig Gram blev optaget på Den Danske Filmskoles manuskriptuddannelse i 2005, og blev færdiguddannet i 2007, hvorefter han blev ansat som episodeforfatter på tv-serien “Sommer”. Fra 2008 udviklede Jeppe den politiske dramaserie “Borgen”, sammen med hovedforfatter Adam Price og medforfatter Tobias Lindholm, og skrev manuskript til 14 ud af seriens 30 episoder. Efterfølgende blev Jeppe hyret af DR som hovedforfatter på søndagsserien “Bedrag”. Jeppe Gjervig Gram har vundet både Bafta, Robert, Peabody-prisen m.fl. for sit arbejde.

18. marts kl. 14:00-16:00

Udvikling af din serie med Piv Bernth 

Hvad er vigtigt, når man vil skrive en serie til et bredt publikum? Der er mange veje, mange muligheder og mange faldgruber. Denne session er et oplæg og en dialog om de vigtige ting at være opmærksom på, mens man udvikler en serie, set fra værkstedet og med producerens blik.

Piv Bernth er CEO og executive producer på Apple Tree Productions, og har stået bag nogle af de største danske tv-serie succeser indenfor de sidste 15 år. Hun har arbejdet som producer i DR siden 1998 og har blandt andet produceret iEmmy-vinderen ’Nikolaj og Julie’ og den internationalt anerkendte ’Forbrydelsen’ sæson I-III. Dertil var hun executive producer på ’Broen’ I-IV, produceret af Nimbus Film til DR samt ’1864’ produceret af Miso-Film til DR. I 2012 blev Piv udnævnt dramachef i DR Drama, der i den periode producerede ’Borgen’, ’Arvingerne’, ’Bedrag’, ’Herrens Veje’ og ’Liberty’.

Foto af Simon Staun

22. marts kl. 13:00-15:00

Seriens DNA – tema, struktur og karakterer med Christian Gamst Miller-Harris

Til denne masterclass dykker Christian Gamst Miller-Harris ned i nogle af de elementer der udgør seriens dna; hvordan man skaber en serie, hvordan man skaber karakterer, hvordan man arbejder med tematik og struktur. Christian give jer værktøjer og tankemønstre som I kan bruge til at arbejde videre med jeres serier.

Christian Gamst Miller-Harris tog afgang fra den danske filmskoles manuskriptlinie i 2011 og har siden da skrevet ekstensivt til tv, film og radio både i korte og længere formater. Christian har skrevet afsnit på serier som Backstage, Dicte, Bedrag II, Tinkas Juleeventyr, Friheden, Ragnarok blandt flere, samt været hovedforfatter på blandt andet Stikker til DR ung. Derudover har han skrevet Oscar vinderen “Helium” og spillefilmen Brakland. Christian arbejder i øjeblikket på flere tv- og filmprojekter.

24. marts kl. 16:00-17:30

Co-production with Netflix – how Netflix works with Danish creators med Lina Brouneus 

How does Netflix work with Danish creators? And how are they involved in productions? Get the answers to these questions and much more, when we are visited by Lina Brouneus, Director of Co-production & Acquisitions at Netflix. You will learn more about how Netflix operates, approaches Denmark and the Nordic region and understand how an idea goes from script to screen.

Lina Brouneus joined Netflix in 2018 as a Director of Co-Production & Acquisition. Prior to joining Netflix Lina was heading up Viaplay’s Content investments. Lina is based in Amsterdam where she is overseeing Northern Europe & UK.

7. april kl. 15:00-17:00

Production design med Jette Lehmann 

Production Designet er den visuelle driver i skabelsen af fortællingen/ TV Serien. Jette Lehmann vil fortælle om samarbejdet mellem Production Designer, manusforfatter, instruktør og fotograf, universskabelse, arena.
Forskelle/ ligheder/ variationer på designet til film og TV serier.
Der vil blive vist eksempler på visuelt materiale anvendt i TV serier, f.eks. til ansøgninger og som inspirationer/ Look Books. Samt eksempler fra de færdige TV serier og / eller film.

Jette Lehmann har designet produktioner for film og TV siden 1992, bl.a. TV Serierne: Riget, Bedrag, Forbrydelsen, Hotellet, Badehotellet, Atlantic Crossing m.fl., samt productions design til filmene: Lykke Per, Gud Taler Ud, Erna i Krig, Marie Krøyer, Melancholia, Forældre, m.fl.

Forløb 3

Salgspakke og pitch

4. maj – 24. juni 2021

I forløb 3 skal 12 udvalgte talenthold udvikle en salgspakke til den endelige pitch d. 17. juni. Her vil du få mulighed for at møde branchen med dit projekt. Serieskolen vil, gennem filmværkstederne, støtte dig løbende, og professionelle branchementorer vil give dig feedback på, hvordan du styrker din serie. Hvert af de 12 talenthold får tildelt en mentor som vil give fokuseret sparring til udviklingen af serie og seriepitch.

Gennem 4 workshops og et studiebesøg til SAM Productions får alle talenthold mulighed for, at lære mere om publikumsfokus, finansiering og teknisk workflow. Og så vil du blive rustet til branchepitchen d. 17. juni efter en workshop med en af branchens erfarne talentudviklere.

Salgspakken består af et manuskript til pilotafsnittet, budget, moodboards osv., og en mundtlig præsentation af serien d. 17. juni.

Arrangementer

I forløb 3 kommer du til at deltage i masterclasses om:

 · Publikumsfokus

 · Finansiering af din serie

 · Udvikling af din salgspitch

 · Teknisk workflow

Vi offentligører undervisere løbende.

 

Vigtige datoer

17. juni: Branchepitch

24. juni: Talentholdene får besked om, hvem der får mulighed for at producere deres pilotafsnit.

11. maj kl. 10:30-13:00 + 13:00-15:30

Publikumsfokus – seriens kulturelle betydning Birgitte Fredsby og Katrin Quist-Møller

Præmissen for seriens udbredelse ændrer sig hurtigere end branchen. Arbejdet med at positionere, lancere og sikre serien et liv, der når sin målgruppe og skaber kulturel værdi foregår således på præmisser, der hører dagen i går til. I dag kræves der i langt højere grad en strategi, der bl.a. indebærer indgåelse af relevante samarbejder, der ligger udenfor branchen, som kan bidrage til seriens udbredelse, levetid og ikke mindst værdi. Det kan være museer, festivaler, organisationer, virksomheder, kommuner m.fl.

Made By Us:
Katrin Quist-Møller og Birgitte Fredsby har bred erfaring indenfor strategisk kommunikation, konceptudvikling og filmisk produktion. Udover at skabe koncepter og producere indhold, agerer vi konsulenter i skabelsen af filmiske formater, universer og nye tiltag for kolleger og virksomheder. Vores mission er at gøre passive brugere til aktive medbrugere. Vi tror på, at inddragelsen af målgruppen er hele forudsætningen for, at vi kan ændre noget.

18. maj kl. 15:00-17:00

Skab musik til din series Halfdan E.

Til denne masterclass vil Halfdan E. fortælle om den grundlæggende brug af musik. Musik er en af de allermeste effektive redskaber til at brænde sit budskab igennem til seerne på – og samtidig er den uhåndgribelig som et stykke våd håndsæbe. Musikken er det redskab du bruger når seeren skal mærke en kærlighedsscene, få tårer i øjnene når forholdet splintres eller sidde på kanten af sædet i en actionsekvens – men hvordan gør man? Og hvordan formidler du hvad du gerne vil med musikken?

Halfdan E. har arbejdet med filmmusik de sidste 25 år, og er kendt for samarbejdet med Per Fly og ikke mindst serierne Borgen, Badehotellet og senest Ragnarok for Netflix. Ifølge eget udsagn ‘er film en uudtømmelig kreativ udfordring som bliver ved med at være sindssygt spændende’ og det er denne begejstring han gerne deler med alle de filmskabere han kan komme i nærheden af.

21. maj kl. 14:00-15:30

Post production med Netflix med Susanne Kujala 

Susanne will walk you through, in detail, what Post Production means at Netflix, and give some insight into how we operate and structure our projects at Netflix. Furthermore she will run over the key processes that go into most post production timelines.

Susanne joined Netflix in February last year. After starting to work with post production in Sweden back in 2003, she became a Post production Supervisor in 2012 and played an important role in developing the company Chimney into one of Sweden’s biggest in Post production. With her passion, openness and curiosity she also coordinated the first Swedish Original Series for Netflix and now leads Post Production for Netflix Originals in all of the five Nordic countries: Sweden, Denmark, Norway, Iceland and Finland.

27. maj kl. 10:00-12:00

Studiebesøg på SAM Productions

Vi skal på besøg hos produktionsselskabet SAM Productions, hvor vi kommer til at møde en af SAMs dygtige producere, som fortæller om hvordan SAM Productions arbejder og hvad de laver. Derudover skal vi høre fra en af SAMs kreative producere, der fortæller om deres proces- og udviklingsafdeling.

31. maj kl. 12:00-14:00

Pitche til gatekeeperen med Martin Strange-Hansen

Før et projekt opnår finansiering skal det pitches for en række gate-keepere. Herunder, men ikke begrænset til: Filmkonsulenter, producenter, co-producenter og distributører. At pitche sin historie for gate-keeperen er derfor en vigtig disciplin for projektets videreførsel. Men hvad ser gate-keeperen på i sin vurdering?

Som filmkonsulent på landets filmværksteder, har Martin Strange-Hansen gennem årene støttet over 100 kortfilm, serier, spillefilm og dokumentarfilm. Derudover er han initiativtager til, og flerårig afvikler af pitch-konkurrencen “Pitch Me Baby” på Odense Filmfestival.

På sessionen vil Martin dele observationer om pitching fra sit eget virke som gatekeeper, og som afholder af “Pitch me baby”. I løbet af sessionen vil et par projekthold få til opgave at pitche deres serie, og få direkte feedback på styrker svagheder i oplevelsen af deres pitch.

Martin Strange-Hansen er uddannet Filminstruktør fra Den Danske Filmskole i 2001. Vandt en “Baby-Oscar” for afgangsfilmen “Når Lysterne Tændes”, samt en Oscar i 2003 for kortfilmen “Der er en yndig mand”. Herudover stod han i 2008 bag Danmarks første mobisode/webisode, den webby-honorerede “Pinly & Flau”.

Forløb 4

Pilotproduktion

25. juni 2021 – februar 2022

I forløb 4 skal 3 udvalgte talenthold producere jeres eget 15 min. pilotafsnit/proof of concept.

 
Serieskolen tilbyder:

 · 100.000 kr. til at dække produktionsomkostninger.

 · Adgang til de tre filmværksteders professionelle optageudstyr og postproduktion: Alexa, RED eller Sony kameraer, AVID klippesuiter, ProTools lydmix, DaVinci workflow, effekt værktøjer osv.

 · Vejledning og støtte fra værkstedernes erfarne medarbejdere.

+45 71 99 33 66

prami@filmworkshop.dk 

 

+45 20 33 11 06

ms@afv.dk

 

+45 25 57 88 22

mette@ofilm.dk

 

+45 31 23 69 64

jeanette@filmtalent.dk 

© Copyright 2021 Fonden Filmtalent